lørdag 15. desember 2012

Advent, juleforbredelser, forventninger og stress

Dagene er travle, men ikke for travle. Her har jeg bestemt meg for at adventstiden skal være en tid med ro og kos. Vi skal ikke løpe rundt og stesse med alle gjøremål. Her skal vi ta tiden tilbake og gjøre en ting av gangen. Er det noe vi ikke rekker, så ja vel da rakk vi ikke det. Jul blir det uansett. Jeg har brukt tid på å tenke gjennom hva er det som er viktig for meg/oss for at vi skal få den gode julefølelsen. Må det være sånn at forventingne til samfunnet rundt oss og media er det som skal bestemme om vi har en fin julehøytid? Må vi for å føle oss vellykkede gå fra selskap til selskap, for meg er svaret nei, for andre vil svaret være noe annet.
Jeg har brukt tid på å finne ut av hva er det som er viktig å gjøre i advenstiden og hva kan vi droppe fordi ingen har noe glede av det. Jeg har funnet ut at det er jeg som lager de høyeste forventingene til meg selv, der er ikke så viktig for de andre i familien og hvorfor i alle dager skal jeg da bruke tid på det. Noen forbredelser har jeg bare kuttet ut fordi det for meg er mer stress enn kos. For meg er det viktig at vi gjør noe sammen og har gode opplevelser sammen. Frida og jeg var på juleverksted med Husflidslaget og fikk laget flere ting. Dette var noen hyggelige timer som Frida og jeg hadde sammen. Vi har også vært på teater og sett på Mormor og de 8 ungene. Forige helg hadde vi den faste bakedagen sammen med Johanne, Henrik og Ragnhild. Da baker barna pepperkaker og mammane kromkaker. Veldig hyggelige timer.

 Jeg har også fått tid til noen flotte turer. Det er så flott å gå ut tidlig før sola har kommet helt opp. Det å møte naturen når sola kommer opp gir et flott skue. Det har vært noen kalde dager, men det er bare å kle seg godt så er det fantastisk å være ute. Det er også veldig få som går tur på denne tiden, så man får nesten gå helt alene. Bildene over her er fra en av turene rundt Semsvannet, her pleier det å være mange som går tur, men kombinasjonen tidlig morgen og kulde gjør at du nesten ikke møter noen ute.
Her er en av tingene Frida laget på juleverkstedet med Husflidslaget. En veldig blid engel som skal få pynte opp en blomst i jula. Her er det enda tidlig morgen, alle i huset sover bortsett fra meg, jeg har kaffe i koppen og nyter et stille hus. Snart skal dagen inneholde noen gjøremål som har vært utsatt en stund, men som vi nå skal få gjort unna, så kan resten av dagen brukes til kos og ikke minst håndball finalen i EM. Ha en flott 3. søndag i advent alle sammen.

1 kommentar:

Lykke-Li sa...

Jeg har også funnet ut at vi roer helt ned, tar litt og litt og stresser ikke. Og i år har jeg faktisk kommet lengre enn årene før, uten å stresse. Veldig deilig! :D

Engelen til Frida var supersøt! :)
Ha en fin 3. søndag i advent du også! :)