lørdag 1. desember 2012

Julemarked og 1. søndag i advent

I går tok vi turen til Norsk flokemuseeum på Bygdø for å starte på adventstiden. Det er så flott å gå der og kikke i alle salgsbodene og se på de julepyntede husene. Julekurven under her er veldig gammel. De har laget en utstilling med jul gjennom 1000 år. Jeg vet ikke helt hvor gammel denne kurven er, men fin er den.
 Bildet under her er tatt i perstegården som er fra Leikanger i Sogn. Her så man hvordan de som hadde status og penger feiret jul. Jeg likte så godt denne oppsatsen med misteltein. Se den flotte bollen den står i.
 Her er vi på Enerhaugen og ser hvordan de her feiret jul, her var plassen dårligre og de hadde ikke like mye overflod som i perstegården, men å pynte til jul og gjøre det koselig gjorde de. Jeg liker så godt lappeteppet som ligger på senga. Det passer så godt til interiøret i denne stua. Det er så fantastisk å kunne gå rundt og bare nyte synet av det julepyntede museet og få julestemmningen. Det å ta turen innom folkemuseet før jul kan anbefales på det varmeste.
 Frida liker seg også godt her, og en fast tradisjon er å kjøpe pepperkake på pinne. Disse er store og hun klarer ikke å spise opp en sånn, men det må til. Det var kjølig i går så vi kledde oss godt.
I dag er det første søndag i advent og jeg har hengt opp adventstjernen og funnet fram staken. Lilla duk på stuebordet er på plass og lysfatet har fått lilla kubbelys. Jeg skal selv til en venninne på kreativ dag. Jeg skal gjøre ferdig noen julegaver når jeg er der, så det blir ikke startet noen nye prosjekter i dag. Nå skal adventstiden nytes til hyggelig samvær og koselige førjulsaktiviteter.

Ingen kommentarer: